onsdag 15 september 2010

"Tålamod är konsten att hoppas." - Ordspråk från Frankrike

Igår när jag drog upp planka i kollektivtrafik som ett exempel till fildelning, det finns många som gör det för de tycker de har rätt att göra det gratis. Sedan har jag tänkt på det fram tills nu, kollektivtrafiken alltså. Det är väl klart att den inte ska vara gratis?! Hur skulle SL få ihop pengar till löner, reparationer och nya inköp? Om alla skulle ha gratis kollektivtrafik skulle alla Stockholms skattebetalare få betala priset. Det enda partiet jag känner till i Sverige som vill försöka införa gratis kollektivtrafik är vänstern. Men somsagt, de lovar ju inget. Så hur kan man veta? Dessutom skulle detta försök inte ske inom Stockholm, utan de siktar på en storstadsregion i Skåne, Malmö med andra ord. Alla stora partier i fråga vill satsa på kollektivtrafik och man skulle kunna tänka sig en prisnedsättning. Jag vet att det inte går ihop utan att SL får bidrag, men de kan väl få mer? Höj priset på tullarna in till Stockholm, sök bidrag av EU, på något innovativt sätt ska det väl gå?

Jag har ingen procentuell statistik på att fler åker kollektivtrafik istället för bil, jag menar det är ju fortfarande köer på morgonen och så, men enligt SL så åker det ca 700 000 resenärer med dem varje dag. Det är otroligt mycket folk och det känns när man åker mellan 07.00-09.00. Med så många resenärer måste det ju bara gå att sänka priset. Planka tror jag är fel väg att gå, för de som strejkar, men de tänker på rätt sätt. Det borde bli billigare för oss gångtrafikanter, vi har all rätt till det, så länge summan håller ihop och inte går ut över kvaliteten eller arbetarna på SL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar